Journal of Crop Production and Processing
نشریه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی
Isfahan University of Technology - Journal of Crop Production and Processing
http://jcpp.iut.ac.ir
1
admin
2251-8517
2251-8525
fa
jalali
1386
1
1
gregorian
2007
4
1
11
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نیازهای آموزشی سیبزمینی کاران شهرستان عجب شیر در زمینه بازاریابی
Educational Needs Assessment of Potato Farmers Regarding Marketing in Ajabshir Township of East Azerbaijan Province, Iran
عمومى
General
پژوهشي
Research
سیبزمینی از نظر تغذیهای سومین محصول مهم کشور میباشد، اما وجود نوسان در تولید این محصول سبب عدم تعادل در عرضه و تقاضای آن شده است. نبود برنامهریزی برای تولید و بازاریابی از یکسو، و دانش کم کشاورزان درباره بازاریابی از سویی دیگر، باعث بیثباتی بازار سیبزمینی گشته است. برای رقابت موفقیتآمیز در بازارها، کسب دانش فنی و اطلاعات در مورد بازار ضروری است که این امر از طریق برنامههای آموزش بازاریابی میسر میشود. هدف عمده این برنامهها، کمک به تولیدکنندگان برای تنظیم تولید و فعالیت بازاریابی میباشد. گام اول در طرحریزی برنامههای بازاریابی، فهم نیازهای آموزشی کشاورزان است. بنابراین ارزیابی این نیازها، قبل از برنامهریزی و اجرای برنامهها ضروری است. بر این اساس، این تحقیق به بررسی نیازهای آموزشی سیبزمینیکاران در زمینه بازاریابی میپردازد و به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق سیبزمینیکاران شهرستان عجبشیر هستند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای تعداد 110 نفر از میان آنها برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که میزان دانش فنی پاسخگویان در موارد قیمتگذاری و شناخت بازار در کمترین حد میباشد و موارد شناخت بازار و فعالیتهای قبل از برداشت مهمترین نیازهای آموزشی پاسخگویان بودند. بین متغیرهای سن، میزان سواد، میزان عملکرد، سابقه کاشت سیبزمینی و سطح زیر کشت و نیاز آموزشی در زمینه کلی بازاریابی رابطه معنیداری مشاهده نگردید. بر اساس نظر پاسخگویان، حضور مروج در مزرعه و برگزاری کلاسهای ترویجی به عنوان مؤثرترین روشهای آموزشی شناخته شدند.
Potatoes are the third most important food crop in Iran. But fluctuations in the production of potato have made imbalances in supply and demand. Lack of appropriate planning for cultivation and marketing operation and farmers’ little knowledge of marketing provides a ground for uncertainty about marketing. To compete successfully in markets, knowledge on marketing is necessary. Succeeding in markets is possible by conducting the marketing educational programs. The broad objective of most marketing educational programs is to help producers modify production and marketing. The first stage in planning of marketing programs is to determine the educational needs. Therefore, needs assessment before planning and conducting to programs is necessary. In this study the educational needs of potato farmers regarding marketing have been considered. The descriptive- correlational research methodology was used in this study. The target population included potato farmers from Ajabshir Township, East Azerbaijan Province. A random sample of 110 potato farmers was selected by multistage cluster random sampling method for completing the questionnaires. Research results indicated that respondents’ technical knowledge in marketing is low especially in pricing and marketing. The most important educational needs of respondents were marketing and pre-harvest activities. The independent variables such as age, literacy rate, yield rate, experience of potato farming and size of potato farms did not have any significant relationship with educational needs. Based on respondents’ opinions, the best educational method was meeting agents on farm and conducting the educational courses.
نیاز آموزشی، نیازسنجی، سیبزمینی، بازاریابی
Educational needs- Need assessment- Potato farming- Marketing.
487
499
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-679&slc_lang=fa&sid=1
M. Mousavi
مینا موسوی
10031947532846006218
10031947532846006218
Yes
M. Chizari
محمد چیذری
10031947532846006219
10031947532846006219
No