Hayati D, Karami E. Factors Influencing Sustainable Agricultural Knowledge and Sustainability of Farming Systems: A Case Study in Fars Province. Journal of Crop Production and Processing 1999; 3 (2) :21-34
URL:
http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-23-fa.html
حیاتی داریوش، کرمی عزت اله. سازه های مؤثر بر دانش کشاورزی پایدار و پایداری نظامهای زراعی (مطالعه موردی گندمکاران در استان فارس). نشریه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی. 1378; 3 (2) :21-34
URL: http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-23-fa.html
چکیده: (15506 مشاهده)
در پژوهشهای کشاورزی پایدار به جنبههای رفتاری کشاورزان و علل بروز یا عدم بروز رفتارهایی که در جهت پایداری میباشد، کمتر توجه شده است. هدف این مطالعه 1) تعیین رابطه بین سازههای اجتماعی – اقتصادی و تولیدی – زراعی در نظر گرفته شده با متغیر میزان دانش کشاورزی پایدار، 2) پیشبینی میزان تغییرات متغیر دانش کشاورزی پایدار بر اساس سازههای مذکور و 3) تعیین رابطه بین متغیر دانش کشاورزی پایدار و میزان پایداری نظام زراعی بوده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و کشاورزان گندمکار استان فارس به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه در نظر گرفته شدهاند. از این جامعه بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 200 کشاورز گندمکار از 39 روستا، در شهرستانهای منتخب این استان به طور تصادفی انتخاب گردیدهاند. یافتهها نشان داد که متغیر دانش کشاورزی پایدار با سازههای میزان سواد، انگیزه پیشرفت، میزان کل تولید گندم، میزان دانش فنی در زمینه روشهای متداول تولید گندم، وضعیت اقتصادی، شیوه زراعت گندم، آموزشهای ارائه شده از سوی مروجین کشاورزی و نظارت مسئولین مراکز خدمات کشاورزی بر مراحل مختلف زراعت گندم، همبستگی مثبت و معنیدار دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی چندمتغیری به شیوه مرحلهای نشان داد که متغیرهای مستقل دانش فنی در زمینه شیوههای متداول تولید گندم، انگیزه پیشرفت، نوع نظام بهرهبرداری از زمین، میزان سواد و شیوه زراعت گندم، قادرند بیش از 50% از تغییرات متغیر وابسته دانش کشاورزی پایدار در بین گندمکاران را توضیح دهند. در بخش دیگری، علل نبودن رابطه معنیدار بین متغیرهای دانش کشاورزی پایدار و پایداری نظام زراعی از دیدگاههایی همچون الگوی نشر نوآوریها و نوآوریهای حفاظتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در پایان به ارائه پنج پیشنهاد که حاصل یافتههای این پژوهش است، مبادرت شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى