J. Torkamani. Economic Analysis of Production and Marketing of Fresh Figs: A Case Study in Semnan Province. Journal of Crop Production and Processing 2002; 6 (3) :77-90
URL:
http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-44-fa.html
چکیده: (11624 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی انجیر آبی در شهرستان گرمسار استان سمنان است. استان سمنان دارای بیشترین سطح زیر کشت انجیر آبی در ایران است. در حدود 84 درصد سطح زیر کشت انجیر این استان در شهرستان گرمسار قرار دارد. از این رو، این شهرستان برای پژوهش جاری انتخاب شد. دادههای مورد نیاز در تابستان 1378 از 70 نفر از انجیرکاران شهرستان گرمسار، با تکمیل پرسشنامه، و به روش نمونهگیری تصادفی به دست آمد. از تابع تولید ترانسلوگ برای تعیین رابطه تولید و تحلیل نحوه استفاده از نهادههای تولید استفاده گردید. کارایی فنی انجیرکاران عضو نمونه نیز با تخمین تابع تولید ترانسلوگ مرزی تصادفی محاسبه شد. حاشیههای بازاریابی و کارایی بازاریابی محاسبه، و مسیر بازاریابی انجیر آبی رسم گردید.
نتایج پژوهش گویای آن است که انجیرکاران از بیشتر نهادهها در حد منطقی تولید استفاده نمیکنند. تخمین تابع تولید مرزی تصادفی ترانسلوگ نشان داد که تفاوت معنیداری بین کارایی فنی انجیرکاران وجود ندارد. حاشیه خرده فروشی، حاشیه عمده فروشی و حاشیه بازاریابی یک کیلوگرم انجیر تازه به طور متوسط به ترتیب 900، 550 و 1450 ریال محاسبه گردید. کارایی بازاریابی انجیر آبی 151 درصد برآورد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى