Journal of Crop Production and Processing
نشریه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی
Isfahan University of Technology - Journal of Crop Production and Processing
http://jcpp.iut.ac.ir
1
admin
2251-8517
2251-8525
fa
jalali
1381
10
1
gregorian
2003
1
1
6
4
online
1
fulltext
fa
رفتار ارتباطی کشاورزان در استان آذربایجان شرقی
Communication Behaviour Among Farmers in East Azarbaijan Province , Iran
عمومى
General
پژوهشي
Research
افزایش تولیدات دامی و مدرنیزه کردن دامپروری در ایران، نیازمند انتقال آخرین اطلاعات و دانش پرورش دام و شیوههای نوین مدیریتی در میان کشاورزان از طریق کانالهای ارتباطی و منابع مختلف است. فرموله کردن یک راهکار ارتباطی مؤثر با هدف پیشرفت و توسعه دامپروری، نیازمند شناخت کامل رفتار ارتباطی کشاورزان است. استان آذربایجان شرقی به منظور بررسی رفتار ارتباطی کشاورزان انتخاب شد. در پژوهش حاضر، این که کشاورزان به چه مقدار و با استفاده از چه کانالها و منابعی اطلاعات در باره فناوریهای دامپروری را دریافت میدارند و به چه میزان و با استفاده از چه کانالها و منابعی با عاملین انتقال فناوری (مروجین) به منظور کسب اطلاعات در خصوص فناوریهای دامپروری ارتباط برقرار میکنند، بررسی گردید. برای مطالعه رفتار ارتباطی کشاورزان، یک نمونه 154 نفری از کشاورزان هشت روستا (چهار روستا از مناطق دشتهای مرتفع و چهار روستا از مناطق دشتهای پست) با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی دو مرحلهای انتخاب شد. گردآوری دادهها با کمک پرسشنامه از پیش آزمون شده انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری، معیارهایی همچون فراوانیها بر حسب تعداد و درصد، و نیز میانگین و ضرایب همبستگی به کار رفت و تجزیه رگرسیون چندگانه انجام شد.
طبق یافتههای این پژوهش، بیشتر کشاورزان (98%) از نظر مقدار اطلاعات کسب شده (درونداد اطلاعات) در سطح پایین طبقهبندی شدند. مقدار اطلاعات به دست آمده (درونداد اطلاعات) به طور معنیداری در سطح احتمال یک درصد دارای همبستگی مثبت با متغیرهای ارتباطی شامل میزان اطلاعات دامپروری و پذیرش فناوریها (برونداد اطلاعات)، ارتباط درون سیستمی کشاورزان، ارتباط کشاورز-پژوهنده، ارتباط کشاورز-مروج و دیگر متغیرهای اجتماعی-اقتصادی نظیر سطح تحصیلات، وضعیت تحصیلی خانواده و قابلیت دسترسی به امکانات تولیدی بود.
To improve livestock production and to modernize dairy husbandry in Iran, it is essential to disseminate the most recent information on dairy husbandry technologies and management practices through various means among farmers. An understanding of farmers’ communication behaviour is essential in formulating effective communication strategies for livestock development. For the purposes of this study, East Azarbaijan Province was selected. The study will examine how farmers obtain information on dairy husbandry technologies and management practices and how they communicate with agents of technology transfer (extensionists). The major channels and sources used in obtaining information and inter-system communication by farmers are discussed. To study the farmers’ communication behaviour, a sample of 154 farmers from a total of eight villages (four villages from high level plain areas and four villages from low level plain areas) were selected using “Stratified two-stage random sampling” method. Data were gathered by filling out questionnaires that had been tested before. The criteria like frequencies in terms of number and percentage, mean and product moment correlation were calculated. In addition, multiple regression analysis was used for the analysis of the data.
According to the findings of this study, most farmers in the two groups (98%) had low information input score. The independent variables such as information output, farmer inter-system communication, farmer-researcher communication, farmer-extensionist communication, education, family education status and availability of input facilities had positive and highly significant relationships (P<0.01) with information input.
کانالهای ارتباطی، منابع ارتباطی، مقدار اطلاعات، درونداد اطلاعات، ارتباط بین سیستمی
Communication channels, Communication soureces, Amount of information, Information input, Inter-system communication
41
52
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-135&slc_lang=fa&sid=1
A. Rezvanfar
احمد رضوانفر
10031947532846005793
10031947532846005793
Yes
H. Vaisy
هادی ویسی
10031947532846005794
10031947532846005794
No