Journal of Crop Production and Processing
نشریه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی
Isfahan University of Technology - Journal of Crop Production and Processing
http://jcpp.iut.ac.ir
1
admin
2251-8517
2251-8525
fa
jalali
1383
10
1
gregorian
2005
1
1
8
4
online
1
fulltext
fa
ساخت قفل دیفرانسیل نیمه اتوماتیک برای تراکتور مسی فرگوسن 285
Development of a Semi-Automatic Differential Lock System For MF-285 Tractor
عمومى
General
پژوهشي
Research
یکی از سیستمهایی که برای افزایش راندمان کاری تراکتورها طراحی و ساخته شده است سیستم قفل دیفرانسیل است. این سیستم باعث یکسان شدن دور دو محور چرخ میشود. در نتیجه در زمان رویارویی با شرایط زمینگیرایی غیریکنواخت در زیر لاستیکها بسیار مفید خواهد بود. استفاده از این سیستم باعث بهبود زمینگیرایی، کاهش فرسایش لاستیک چرخهای محرک، کاهش مصرف سوخت و افزایش ظرفیت مزرعهای تراکتور خواهد شد. علیرغم این که استفاده از این سیستم مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت، تاکنون برای بهینهسازی آن فعالیتی در داخل کشور صورت نگرفته است. از این رو طراحی و ساخت سیستم قفل دیفرانسیل نیمهاتوماتیک برای نصب روی تراکتور مسیفرگوسن 285 تولید داخل، در این پژوهش انجام شده است. این سیستم به گونهای طراحی شده است که در هنگام ایجاد وضعیتهای بحرانی، قفل دیفرانسیل را از درگیری خارج میکند. وضعیتهای بحرانی درگیر بودن قفل دیفرانسیل عبارتاند از: استفاده از ترمزهای مجزا، سرعتهای پیشروی بالا و چرخاندن غربالک فرمان. به منظور اندازهگیری و تشخیص وضعیتهای بحرانی به ترتیب از سه نوع حسگر کششی، القایی، و جابه جایی زاویهای استفاده شد. خروجی این حسگرها به یک مدار تصمیمگیرنده فرستاده شده و در آنجا تصمیم لازم مبنی بر ادامه درگیری یا آزادشدن آن گرفته میشود. مدار تصمیم گیرنده یک میکروکنترلر قابل برنامهریزی است که میتوان پارامترهای دیگری را برای کنترل به آن اضافه کرد و یا موارد موجود را تغییر داد. پس از طراحی و نصب سیستم روی تراکتور، عملکرد آن در عملیات خاکورزی با گاوآهن برگرداندار سه خیشه با عرض کار 110 سانتیمتر و عمق کار 25 سانتیمتر بررسی شد.
آزمایشها نشان دادند که در تراکتور معمولی، به علت توزیع نامناسب وزن و شرایط زمینگیرایی غیر یکسان زیر لاستیک چرخهای محرک، لغزش دو چرخ حدود 6 درصد اختلاف دارند که استفاده از این سیستم آن را بهبود بخشید. به علاوه بر اثر کاهش لغزش چرخها مصرف سوخت نیز حدود 5/0 لیتر در هکتار کاهش یافت.
Differential lock is a means of improving tractor performance. This system causes the revolution of the axles to become equal. It, improves traction, decreases abrasion of drive tires, improves fuel consumption, and increases tractor work rate. Despite advantages of the system, differential lock has not been optimized in Iran. Thus, a semi-automatic differential lock system for MF-285 tractor was designed and developed. First of all, the different parts of the system were designed, selected, assembled. Under critical conditions, the designed system should disengage the differential lock. Critical conditions for engaging this system are: using of independent brake pedals, high forward speed, and turning the steering wheel. For sensing and measuring the critical conditions, proper sensors were selected. Output signals of these sensors were sent to a micro controller to decide the continuous engaging or disengaging. Finally, a MF-285 tractor was equipped with the designed system. The tractor performance in primary tillage was evaluated using a mounted moldboard plow with a width of 110 cm and a working depth of 25 cm.
These tests showed that unbalanced weight distribution on wheels and unequal traction capacity under drive wheels cause the slip of one wheel to be 6 percent higher thananother. This system improves the unequal slip problem and decreases fuel consumption by 0.5 L/ha.
تراکتور مسیفرگوسن 285، قفل دیفرانسیل نیمهاتوماتیک
MF-285 tractor, Semi automatic differential lock
213
223
http://jcpp.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-315&slc_lang=fa&sid=1
D. Momeni Abkharaki
داود مؤمنی آبخارکی
10031947532846003370
10031947532846003370
Yes
B. Ghobadian
برات قبادیان
10031947532846003371
10031947532846003371
No
A. Hemmat
عباس همت
10031947532846003372
10031947532846003372
No
S. Minaei
سعید مینایی
10031947532846003373
10031947532846003373
No