Emadi N, Jahanbin S, Balouchi H R. Effect of Drought Stress and Plant Density on Yield and Some Physiological Characteristics of Pinto Bean (Phaseolus vulgaris L.) in Yasouj Region. Journal of Crop Production and Processing 2013; 3 (8) :25-36
URL:
http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-1821-fa.html
عمادی نویدالله، جهانبین شاهرخ، بلوچی حمیدرضا. اثر تنش خشکی و تراکم بوته بر عملکرد و برخی خصوصیات فیزیولوژیک لوبیا چیتی (Phaseolus vulgaris L.) در منطقه یاسوج. نشریه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی. 1392; 3 (8) :25-36
URL: http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-1821-fa.html
گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج ، balouchi@mail.yu.ac.ir
چکیده: (11607 مشاهده)
به منظور بررسی اثر تنش خشکی و تراکم بوته بر عملکرد و خصوصیات فیزیولوژیک لوبیا چیتی رقم C.O.S.16آزمایشی مزرعهای در سال 1389 در دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج بهصورت کرتهای خرد شده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. عوامل آزمایش شامل آبیاری معمولی، تنش خشکی در مرحله رویشی و تنش خشکی در مرحله زایشی بهعنوان فاکتورهای اصلی و چهار سطح تراکم (15، 25، 35 و 45 بوته در مترمربع) بهعنوان فاکتور فرعی بودند. در این آزمایش، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، میزان کلروفیل a، کلروفیل b، پرولین، کاروتنوئید و پروتئین اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که برهمکنش تنش خشکی و تراکم بوته برعملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه و شاخص برداشت معنیدار بود. تیمار آبیاری معمولی در تراکم 35 بوته در مترمربع بیشترین عملکرد بیولوژیک و عملکرد دانه را بهترتیب برابر 11235 کیلوگرم ماده خشک و 3368 کیلوگرم دانه لوبیا در هکتار نشان داد، که با تیمار 45 بوته در مترمربع تفاوت معنیداری نداشتند. بیشترین عملکرد دانه در شرایط تنش خشکی در مراحل رشد رویشی و زایشی (بهترتیب 2520 و 2260 کیلوگرم در هکتار) هم به تراکم 35 بوته در مترمربع و کمترین آن (بهترتیب 2066 و 1953 کیلوگرم در هکتار) به تراکم 15 بوته در مترمربع تعلق داشت. تنش خشکی در مراحل رشد رویشی و زایشی، میزان عملکرد دانه و کلروفیلa را کاهش و همچنین میزان کاروتنوئید، کلروفیلb ، پرولین و پروتئین دانه را افزایش داد. در کل، تراکم 35 بوته در مترمربع در شرایط بدون تنش و 25 بوته در مترمربع در کلیه سطوح تنش، در شرایط محیطی مشابه، برای لوبیا چیتی رقم C.O.S.16 توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى