S.SHarifi R, Javanshir A, SHakiba M, GHasemi Golezani K, Mohamadi A, Raei Y. The Effect of Different Densities and Interferences Periods of Sorghum on Contribution of Stem Reserves to Corn Grain Yield.. Journal of Crop Production and Processing 2009; 12 (46) :109-116
URL:
http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-1111-fa.html
سیدشریفی رئوف، جوانشیر عزیز، شکیبا محمدرضا، قاسمی گلعذانی کاظم، محمدی سید ابوالقاسم، راعی یعقوب. تأثیر تراکم و زمانهای مختلف تداخل سورگوم علوفهای بر میزان مشارکت ذخایر ساقه در عملکرد دانه ذرت . نشریه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی. 1387; 12 (46) :109-116
URL: http://jcpp.iut.ac.ir/article-1-1111-fa.html
، raouf_ssharifi@yahoo.com
چکیده: (19159 مشاهده)
به منظور بررسی اجزای عملکرد و تعیین میزان مشارکت ذخایر ساقه در عملکرد دانه ذرت متأثر از دورههای مختلف تداخل و تراکم سورگوم، آزمایشی در سال زراعی 82 در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار به اجرا در آمد. فاکتورهای مورد بررسی را دورههای مختلف تداخل سورگوم (صفر،14،28و42 روز بعد از سبز شدن ذرت و کل دوره رشد آن) با تراکمهای (4 ,8 و12 بوته در متر مربع) تشکیل میدادند. صفات مورد بررسی شامل عملکرد و اجزای عملکرد و میزان مشارکت ذخایر ساقه در عملکرد دانه ذرت بود. نتایج نشان داد که افزایش تراکم و طول دوره تداخل سورگوم، به دلیل سایهاندازی و رقابت شدید بین بوتهها برای استفاده از منابع موجود، به کاهش اجزای عملکرد ذرت (به جز تعداد ردیف دانه) منجر گردید. بالاترین عملکرد دانه و تعداد دانه در بلال در تیمار شاهد(کشت خالص ذرت) بهدست آمد. با افزایش تراکم و طول دوره تداخل سورگوم عملکرد دانه کاهش یافت به طوری که بیشترین کاهش عملکرد ذرت (38 درصد) به بالاترین تراکم و طول دوره تداخل سورگوم با ذرت مربوط میشد. سطوح تراکم و دورههای مختلف تداخل روی میزان انتقال ماده خشک و درصد مشارکت ذخایر ساقه در عملکرد دانه اختلاف معنیداری را نشان داد. بیشترین میزان مشارکت ذخایر ساقه و سهم فرایند انتقال مجدد ماده خشک از بخشهای رویشی در عملکرد دانه، در بالاترین تراکم و طول دوره تداخل کامل سورگوم با ذرت و حداقل آن در کشت خالص ذرت بهدست آمد و ممکن است با سایه اندازی و رقابت بین بوتهها برای نور و منابع دیگر در ارتباط باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى